موارد ابتلا و فوتی های تب دنگی در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: کیت تشخیص سریع تب دنگی در کشور تأمین شده است.

به گزارش تامین یاران، حسین فرشیدی افزود: تب دنگی بیماری جدیدی نیست و نباید آن را با کووید که بیماری جدیدی محسوب می‌شد، مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه برخی از روش‌های درمان در کووید مؤثر نبود، اما بیماری تب دنگی شناخته شده است، ادامه داد: تا سال ۱۳۹۸ پشه ناقل این بیماری در کشور شناسایی نشده بود و در بندر لنگه هرمزگان نخستین بار این پشه مشاهده شد.

وی درباره مکان زندگی پشه ناقل تب دنگی افزود: در استان‌های ساحلی جنوب و شمال کشور که آب‌های راکد و تمیز بیشتر مشاهده می‌شود پشه ناقل تب دنگی وجود دارد.

فرشیدی افزود: در تمام کشورهای اطراف تب دنگی وجود داشت و مسافران بیمار بیشتر از کشور پاکستان وارد کشورمان می‌شدند.

وی ادامه داد: در جنوب شرق کشور محیط مناسب رشد پشه ناقل بیماری دنگی همانند پشه ناقل بیماری مالاریاست.

معاون وزیر بهداشت گفت: پشه مالاریا در شب‌ها گزش ایجاد می‌کند، اما پشه عامل تب دنگی در روز به صورت تهاجمی و چندین بار می‌گزد و ویروس این بیماری را از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می‌کند.

فرشیدی افزود: متأسفانه اردیبهشت امسال تعداد زیادی از بیماران مبتلا به تب دنگی ازکشورهای سواحل جنوبی خلیج فارس وارد ایران شدند که استعداد انتقال این بیماری را داشتند ۱۲۰ بیمار از دیگر کشورها وارد ایران شدند که ۱۱۰ نفرشان از یک کشور هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با توجه به وجود پشه عامل انتقال بیماری تب دنگی در کشور شاهد بروز بیماری تب دنگی در ۶ نفر که مسافر نبودند و با این پشه گزیده شده بودند هستیم، دوره انتقال بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر تا دو هفته زمان می‌برد که گاه بدون هیچ نوع علائم است

وی افزود: از ۲۶ اردیبهشت که نخستین بیمار تب دنگی شناسایی شد تاکنون ۲۰ بیمار از مسافران دیگر کشورها شناسایی شده‌اند، ۶ بیمار داخلی نیز داشتیم که نشانگر آلودگی پشه‌های ناقل این بیماری در کشور است.

فرشیدی ادامه داد: خوشبختانه هر ۶ بیمار داخلی شرایط جسمی مناسبی دارند و با استراحت و درمان مناسب بهبود خواهند یافت.

وی با اشاره به اینکه نهایتاً یک درصد از افراد مبتلا به تب دونگی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تاکنون سه نفر بر اثر تب دنگی در کشور جان خود را از دست دادند که دو نفر جسدشان از خارج کشور منتقل شده و تنها یک نفر در بیمارستان‌های کشور بر اثر تب دنگی جان باخته است.

فرشیدی اضافه کرد: در مناطقی که امکان زیست پشه ناقل تب دونگی وجود دارد مردم احتیاط‌های بهداشتی لازم را انجام دهند، در صورتی که تا یک هفته پس از گزش پشه علائمی همچون تب یا بی‌حالی داشتند سریع به پزشک مراجعه کنند.

وی گفت: خوشبختانه کیت‌های تشخیص سریع تب دنگی در کشور وجود دارد و در صورت تشخیص به هنگام با استراحت کافی استفاده از مایعات و برخی داروهای مسکن این بیماری درمان می‌شود.

فرشیدی افزود: این بیماری قابل پیشگیری است، اما متأسفانه اطلاع رسانی کامل صورت نگرفته بود، اکنون به مسافران عازم به کشورهایی که تب دنگی در آنها شایع است اطلاع رسانی کافی می‌شود و مرزها از نظر سلامت مسافران کنترل می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت بهسازی محیط و جمع آوری آب‌های راکد همچون آب‌های نشت کرده از کولرها یاآب‌های راکد در چاله‌های آسانسور و انتقال آب در هنگام ساختمان سازی رها نشوند و جمع آوری شوند.

وی افزود: متأسفانه در سال ۱۴۰۲ به سبب سیل پاکستان افزایش ابتلاء به مالاریا در کشور در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشت و ۱۱ هزار بیمار مبتلا به مالاریا داشتیم، امسال نیز تاکنون ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به مالاریا در کشور شناسایی شده‌اند.

فرشیدی گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان احتمال ابتلاء به مالاریا وجود دارد.

وی افزود: بیماری تب دنگی بیشتر از کشورهای امارات متحده عربی، عمان و پاکستان وارد کشور می‌شود.

 منبع: خبرگزاری مهر

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.