وزیر میراث فرهنگی: آمارها نشانگر رشد گردشگری است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: علیرغم ایران هراسی‌هایی که صورت می‌گیرد، آمار ما رشد قابل توجهی را در حوزه گردشگری نشان می‌دهد؛ ۶۳ میلیون نفر اقامت شبانه در هتل‌های رسمی، به غیر از چادرها و ویلاهای شخصی رقم بالایی را نشان می‌دهد.

به گزارش تامین یاران، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: از جمله مواردی که مردم را شاد می‌کند، برنامه‌های محلی حوزه میراث فرهنگی است و بر همین اساس جا دارد از همکارانمان در استان کردستان برای برپایی موفق مراسم هزار دف در روستای پالنگان، تشکر کنم. این روستا، امسال رتبه سوم در اقامت روستاها را داشت و جزو ۸ روستایی است که ما به عنوان روستای گردشگری جهانی، پرونده‌شان را آماده کرده‌ایم تا به WTO ارسال کنیم، سال گذشته نیز کندوان ثبت جهانی شد، که انعکاس جهانی خیلی خوبی داشت.

وی افزود: حدود ۵۰۰۰۰ گردشگر، در روستای پالنگان در کردستان حاضر شده‌اند تا از نزدیک، مراسم هزار دف را ببینند؛ آن هم در یک محیط شاد، سنتی، و حتی دینی، عرفی و مردمی. این اتفاق بسیار خوبی است؛ در دورانی که دشمنان تلاش می‌کنند تا ایران هراسی را رواج داده و چهره دیگری از ایران را نشان دهند، در جایی مانند کردستان این تعداد گردشگر به مراسم هزار دف می‌روند و از برنامه دف‌نوازی استفاده می‌کنند؛ بدون آنکه کوچک‌ترین حادثه‌ای رخ دهد. این بسیار ارزشمند است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه جا دارد که از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ، تشکر کنم، عنوان کرد: در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند؛ تصور من این است که اگر این‌ها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

ضرغامی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیت‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریباً همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: ۱۲ درصد کاهش اولیه گردشگری در شروع تعطیلات ماه رمضان، نشان می‌داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دادند به سفر نروند و در محلشان بمانند تا روزه بگیرند.

ضرغامی ادامه داد: نه اینکه افرادی که به سفر رفتند چیزی کم داشته باشند، بلکه یعنی بخشی از جامعه تشخیص دادند که اکنون، وقت روزه گرفتن است اما زمانی که به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوبشان را در گردشگری نشان دادند.

وی اعلام کرد: گردشگری نسبت به سال گذشته، ۵/١٨ درصد افزایش پیدا کرد؛ آن هم نسبت به سالی که خودش جزو سال‌های موفق در گردشگری بود واین موضوع نشان می‌دهد که مردم بر موضوع گردشگری حساس‌اند و بالاخره حال مردم مقداری خوب هست که به مسافرت می‌روند.

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: زمانی که مردم به سفر می‌روند، نشان می‌دهد که بالاخره در کنار تمام مشکلاتی که دارند، یک حال خوبی نیز در مردم هست و حداقلی از امکان برایشان فراهم است. ارقام سفر ما، به خصوص در تعطیلات نوروز رکورد شکست.

ضرغامی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، بر روی آمار و اطلاعات نادرست گزارش‌هایی را منتشر کردند مبنی بر اینکه سفر از سبد خانوار حذف شده است، حتماً این نادرست است و همان چیزی است که دشمنان می‌خواهند.

وی افزود: اگر شما آمار امسال را بررسی کنید، آمار گردشگران خارجی در ایران، نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است؛ علیرغم ایران هراسی‌هایی که صورت می‌گیرد، آمار ما رشد قابل توجهی را در این حوزه نشان می‌دهد؛ ۶۳ میلیون نفر اقامت شبانه در هتل‌های رسمی، به غیر از چادرها و ویلاهای شخصی رقم بالایی را نشان می‌دهد.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های رویدادمحور در روزهای ملی هر شهر که در تقویم کشور وجود دارد، گفت: یکی از کارهایی که در وزارت گردشگری در دوره جدید انجام شده است، توجه به رویدادمحوری در این حوزه است و دبیرخانه‌های فعالی راه‌اندازی و تاکنون ۱۸۰۰ رویداد در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان‌ها و استانداران به طور جدی این موضوع را پیگیری کرده و گزارش می‌دهند، تصریح کرد: براساس زیرساخت‌ها تصمیم می‌گیریم که رویداد را برگزار کنیم یا نه. به رویدادمحوری توجه جدی داریم چراکه این موضوع باعث بالندگی جدی حوزه گردشگری می‌شود.

 منبع: خبرگزاری فارس

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.