ذوالفقار بیتانه گنجینه‌ موسیقی خراسان درگذشت

«ذوالفقار بیتانه» یکی از گنجینه‌های موسیقی خراسان درگذشت.

به گزارش تامین یاران، «ذوالفقار بیتانه» از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان دار فانی را وداع گفت.

«ذوالفقار بیتانه» از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان، روز سیزدهم فرودین‌ماه، بعد از چند روز بستری‌ شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان چمران شهرستان فردوس، دار فانی را وداع گفت.

استاد بیتانه چندی پیش، در یک سانحه رانندگی، از ناحیه سر مصدوم و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان چمران فردوس بستری شد اما تلاش برای بهبودی این هنرمند نتیجه‌بخش نبود و پس از چندی، او دچار مرگ مغزی شد و سرانجام چشم از جهان فروبست.

با رضایت خانواده و پس از انجام آزمایش‌های پزشکی، این هنرمند به بیمارستان منتصریه مشهد منتقل شد و در تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳، اعضای بدن این هنرمند به بیماران نیازمند پیوند اهدا شد.

مراسم خاکسپاری این هنرمند فقید که از او به‌عنوان یکی از آخرین گنجینه‌های موسیقی مقامی خراسان یاد می‌شود، روز پنج‌شنبه «۱۶ فروردین‌ماه»، در مزار بهشت اکبر شهرستان فردوس برگزار می‌شود.

ذوالفقار بِیتانه از هنرمندان شاخص و پیشگام موسیقی خراسان بود که در حوزه نوازندگی دوتار ویژگی‌های متعددی داشت.

این هنرمند که چندی پیش از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست هنرمندان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفت، یکی از میراث‌داران موسیقی خراسان و سازنده سازهای سنتی این منطقه هم بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه موسیقی نواحی منطقه خراسان، این هنرمند از گنجینه‌های خاص موسیقی خراسان و صاحب پنجه‌ای پر‌مایه محسوب می‌شد که در موسیقی خراسان به‌ویژه شرق و جنوب آن جایگاه فنی داشت. ضمن اینکه پنجه‌های او در نوازندگی شباهت بسیار زیادی به پنجه ذوالفقار عسگریان داشت.

تسلط ذوالفقار بِیتانه بر مقام‌های شرق و آگاهی‌اش بر ریتم‌ها و نغمات خراسان، از او استادی چیره‌دست و صاحب سبک ساخته بود.

در میان آثار بیتانه تصانیفی در وصف پیامبر اعظم (ص)، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و ۱۴ معصوم (ع) بر اساس سرمقام‌های خراسانی پیش روی مخاطبان قرار گرفتند. 

 منبع: خبرگزاری مهر

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.